WIADOMOŚCI

Hour of Code: Nauczanie podstaw kodowania sprawia cuda w Sarajewie

Published on:26 / January / 2015

Mówi się, że programowanie jest jak czary. Przed dziećmi i młodzieżą otwiera nowe światy do odkrywania, uczy kreatywności i rozwiązywania problemów. Uczy także, że ludzki umysł to nasz największy atut i że nie ma takich rzeczy, których nie można osiągnąć, jeśli dobrze się z niego korzysta.

Infobip z radością powitał możliwość otwarcia tych drzwi za sprawą inicjatywy „Hour of Code”, globalnego ruchu na rzecz programowania, zapewniającego możliwość nauki dziesiątkom milionów uczniów w ponad 180 krajach. Nasza praca polega na łączeniu firm z ludźmi, ale łączenie nie sprowadza się tylko do technologii, z której jesteśmy dumni – jest to również obowiązek przekazywania zdobytej wiedzy młodszym pokoleniom.

„Na tym etapie nauka kodowania sprowadza się do zrozumienia, jak funkcjonuje świat”. – – gwiazdor NBA, Chris Bosh, który również wziął udział w projekcie code.org.

Możemy wiele nauczyć młodych ludzi o tym, jak działa świat, ale jeśli wcześnie zapewnimy im odpowiednią motywację, to oni będą mogli nauczyć nas o wiele więcej. Plan był prosty: programiści Dino BicoAdmir Okovic i Edin Fazlic mieli zapewnić wprowadzenie do kodowania 35 uczniom w szkole podstawowej im. Hasana Kikica, rozwiać aurę tajemnicy otaczającą informatykę i pokazać im, że każdy potrafi „czarować” za pomocą kilku wierszy kodu.

Pierwsza lekcja polegała na symulacji kodu przy użyciu kubków i programowaniu wymyślonego robota Zeda, który ustawiał te kubki w piłkarskie formacje. Następnie uczniowie podzieleni zostali na dwie grupy i dokonali inżynierii wstecznej, próbując odszyfrować programowanie drugiego zespołu, co dało im wgląd we wdrażanie kodu i różnice w logice programowania. Godzina minęła o wiele zbyt szybko, dlatego nasz zespół przedłużył swoją wizytę, aby odpowiedzieć na mnóstwo pytań ze strony zainteresowanych uczniów.

„To było naprawdę fascynujące przeżycie. Ci uczniowie mają niesamowity potencjał, wszyscy chętnie się zaangażowali i zadawali inteligentne pytania. Świetnie się bawiliśmy, udzielając możliwie jak najbardziej wyczerpujących odpowiedzi. Nie możemy już doczekać się kontynuacji tej ścieżki, bo widząc coś takiego, nie da się do tego nie wrócić.” – powiedział Edin Fazlic, który sprawiał wrażenie, jakby z każdą godziną się wzbogacał.

Jak można się było spodziewać, dzięki zaangażowaniu dyrektora i zarządu szkoły uczniowie z entuzjazmem zainteresowali się programowaniem i nie tracą zapału. Dlaczego mieliby go stracić? Większość dzieci lubi tworzyć, więc kodowanie przychodzi im naturalnie, jak gra w koszykówkę. My chcemy dać im możliwość zabawy.