WIADOMOŚCI

Warsztaty poświęcone technologiom mobilnym i bankowości: technologie mobilne w środowisku przedsi

Published on:27 / October / 2015

Podczas niedawnych trzydniowych warsztatów poświęconych technologiom mobilnym i bankowości, które zorganizowała firma Infobip, omówiono takie tematy jak dostępność usług bankowych i wielokanałowa interakcja z konsumentami. Celem warsztatów była wymiana zaawansowanej wiedzy na temat technologii mobilnych wykorzystywanych i potrzebnych w bankowości. W programie wzięło udział ponad 40 ekspertów w dziedzinie rozwiązań cyfrowych, mobilnych i internetowych z Turcji, Rosji i południowo-wschodniej Europy.

Kilka dziesięcioleci temu dostępność usług bankowych oznaczała konieczność pokonania fizycznej odległości od konsumentów poprzez dużą sieć oddziałów. Jak powiedzieli delegaci, ta koncepcja ulega teraz zmianie.

Odległość można pokonać na różne sposoby – za sprawą rozwoju usług telekomunikacyjnych i internetowych usługi bankowe mogą być teraz bliżej konsumenta niż kiedykolwiek. Telefony komórkowe umożliwiły przekazanie bankowości bezpośrednio w ręce konsumentów oraz połączenie jej ze złożoną dynamiką codziennego życia i zwyczajów.  

Wiele instytucji finansowych zrozumiało te możliwości i wprowadziło programy nastawione na technologie mobilne – od powiadomień po pełne usługi bankowe za pośrednictwem telefonów komórkowych. Obecnie największym wyzwaniem są wrażenia użytkownika, rozwój, wdrażanie oraz bezpieczeństwo. Aby stawić czoła tym wyzwaniom, wprowadza się nowe usługi.

W Turcji, która ma silną gospodarkę i duży procent ludności poniżej 30. roku życia, rozwój bankowości internetowej i mobilnej jest zadziwiający. Motorem tego rozwoju jest po części sam sektor finansowy, stosujący wysoce konkurencyjne taktyki w celu maksymalnego wykorzystania możliwości cyfrowych. Do rozwoju tej dziedziny przyczyniło się również państwo, które położyło solidne podwaliny prawne bankowości internetowej i mobilnej.

Prawdziwym liderem jest drugi co do wielkości prywatny bank w kraju, Garanti. W 2014 roku bank ten wprowadził aplikacje na telewizory Smart TV, zegarki Smart Watch, okulary Google Glass, systemy nawigacyjne do samochodów Smart i w dalszym ciągu w zdumiewającym tempie wprowadza nowe funkcje. Od 2012 roku liczba klientów tego banku korzystającego z bankowości mobilnej wzrosła 13-krotnie; 30% całej sprzedaży produktów dokonywane jest za pośrednictwem kanałów cyfrowych, zaś 43% aktywnych klientów aktywnie korzysta z kanałów cyfrowych.

iGaranti to platforma bankowości społecznościowej przeznaczona przede wszystkim dla urządzeń mobilnych, która ułatwia codzienne czynności bankowe i w niekonwencjonalny sposób wpasowuje się w codzienne życie użytkowników (w wieku od 18 do 28 lat). Platforma oferuje nawigację i transakcje głosowe, aplikację do obsługi pożyczek, dodawanie kart do portfela poprzez zrobienie zdjęcia oraz przelewy pieniężne pomiędzy użytkownikami należącymi do sieci społecznościowej iGaranti.

BankPositif pozwala konsumentom na realizację wszystkich transakcji związanych z pożyczką przez Internet. Według banku, to pierwsze tego typu i jedyne w swoim rodzaju rozwiązanie dostępne w Turcji. Bank nie posiada oddziałów. Wniosek o pożyczkę może zostać rozpatrzony w ciągu kilku minut, zaś pieniądze trafiają na konto w ciągu niespełna 20 minut. Jako lider w dziedzinie innowacji, firma ta używa technologii, aby zapewnić korzyści zarówno konsumentom, jak i bankom. Od czas powstania firma przyniosła krajowej gospodarce ponad 4,5 mld USD i jest jednym z najsilniejszych banków pod względem wielkości kapitału i oceny rankingowej przez międzynarodowe instytucje kredytowe.

Odeabank, pierwszy bank stworzony od podstaw w Turcji w ciągu ostatnich 15 lat, rozpoczął działalność w 2012 roku. W ciągu 2 lat wszedł do pierwszej dziesiątki największych banków w kraju i zatrudnia ponad 1500 osób. Motorem sukcesu tego banku była wydajna infrastruktura technologiczna oraz nastawienie na obsługę klienta. W 2015 roku bank wprowadził taki sam wygląd serwisu, strukturę menu i przepływy procesowe we wszystkich kanałach bankowości bezpośredniej oraz otrzymał nagrody Best Online Banking, Best Mobile Banking App i Best ATM Experience przyznawane przez Global Banking and Finance Review. 

Przykłady osiągnięć i innowacyjnego podejścia można by mnożyć. DenizBank otrzymał nagrodę za swoją aplikację mobilną na Facebooka. To tylko jeden przykład przyszłościowego podejścia tego banku do zmieniającej się percepcji i oczekiwań konsumentów. 

Bankowość staje się wysoce kontekstowa. Kiedy i jak kupujemy produkty finansowe lub z nich korzystamy, staje się kwestią wyboru i wygody. Zmiana te ewidentnie wymaga większej koncentracji na technologii: zrozumienia jej pełnego potencjału oraz stworzenia silnych zespołów technologicznych. Wymaga to także opracowania zaawansowanych produktów i rozwiązań, ciągłego rozwoju oraz posiadania niezawodnych partnerów technologicznych. Jedno jest pewne – banki, które będą potrafiły kształtować wrażenia pod kątem oczekiwań użytkowników mobilnych i kontekstu, będą osiągać największe sukcesy w nadchodzących latach.