WIADOMOŚCI

Przewodnik dla sprzedawców po API wiadomości

Published on:23 / August / 2016

Jeśli celem jest komunikacja wielokanałowa, to podstawą są API wiadomości aplikacja do osoby (ang. Application-to-Person, w skrócie A2P). Gdy programiści zaczynają mówić o API (API tego nie obsługuje, mam hacka do tego API...), wielu sprzedawców się gubi. Łatwo stracić orientację co do tego, co robi dany API, a co dopiero co robi API wiadomości A2P.
Dobra wiadomość jest taka, że nie jest to wcale skomplikowane i że zebraliśmy tę układankę w całość, żeby nasi klienci mogli zacząć wykorzystywać narzędzia wielokanałowe w praktyce.

CO TO JEST API A2P I CO SIĘ Z NIM ROBI?

Zacznijmy najpierw od API. API to skrót od angielskich słów Application Programming Interface oznaczających interfejs programowania aplikacji. Jest to po prostu zestaw instrukcji, których programiści używają, aby jeden program porozumiewał się z innym programem. Na przykład, gdy zamieszczasz wpis w serwisie LinkedIn i zaznaczasz pole „Twitter”, aby udostępnić swój wpis także tam:

LinkedIn wykorzystuje do tego celu API Twittera. Programiści używają różnych rodzajów API do łączenia różnych aplikacji ze sobą i tworzenia niesamowitych aplikacji, z których obecnie korzystamy. API generalnie obsługują kilka głównych języków programowania, ale nie jest to (zwykle) coś, czym muszą się martwić sprzedawcy. API to instrukcje łączące aplikacje, aby te ze sobą współpracowały. Super.
A2P, czyli aplikacja do osoby, to API, który pozwala aplikacji (powiedzmy komputerom w banku czy systemowi rezerwacji linii lotniczych) na wysyłanie wiadomości do osoby (użytkownika) za pośrednictwem e-maila, SMS-a, telefonu, a nawet do aplikacji takiej jak powiadomienia wypychane. Jeśli bank chce powiadomić klienta, że ten otrzymał wpłatę, użyje API A2P do stworzenia wiadomości e-mail i wysłania jej do klienta. Jeśli zmienił się numer bramki samolotu, API A2P zostanie użyty do stworzenia wiadomości SMS, którą linie lotnicze wyślą do pasażera. Firmy wykorzystują API A2P na wiele różnych sposobów. API wiadomości różni to, jak wiele *różnych rodzajów* wiadomości można za ich pośrednictwem wysyłać. Niektóre obsługują tylko wiadomości e-mail. Niektóre mogą służyć tylko do połączeń i poleceń głosowych (słynne „w sprawie kont naciśnij 1, w sprawie rozliczeń naciśnij 2, naciśnij 3, aby czekać i słuchać muzyki przez wieczność...”). Inne łączą wiele różnych narzędzi komunikacyjnych, dzięki czemu jeden wewnętrzny system (powiedzmy część systemu sklepu internetowego odpowiedzialna za wysyłkę) może wysyłać e-maile, SMS-y, wiadomości głosowe lub innego rodzaju wiadomości, których oczekuje klient.
Wyobraź sobie na przykład, że kupiłeś coś przez Internet. Dostajesz e-mail z potwierdzeniem zakupu, gdy towar zostaje wysłany wyskakuje aplikacja mobilna sklepu i otrzymujesz SMS-a z numerem umożliwiającym śledzenie przesyłki. Trzy różne wiadomości wysłane z tego samego systemu przez jeden API A2P.
Sprzedawca, którego wewnętrzne systemy są połączone z dobrym API A2P, ma dużo opcji umożliwiających wysyłanie klientom większej liczby informacji, na więcej sposobów, i może pozostawić klientowi decyzję o tym, z którego medium chce on (głównie) korzystać. Przesyłanie biuletynów SMS-em nie ma sensu, ale powiadomienia o wysyłce i rozliczeniu można przekazywać e-mailem lub SMS-em. Wsparcie klienta może rozpocząć się (lub zakończyć) e-mailem, rozmową telefoniczną lub żądaniem przez aplikację. Mając do dyspozycji coś potężniejszego niż API SMS, nie zadajesz juz sobie pytania „co mogę zrobić?”, tylko  „od czego by tu zacząć?”.

CO TWORZY DOBRY API WIADOMOŚCI A2P?

Bez wchodzenia w programistyczne szczegóły, dobry API jest elastyczny, dobrze udokumentowany, może być używany z różnymi językami oprogramowania i może zmieniać skalę od 100 do 1 000 000 000 wiadomości bez zmiany kodu aplikacji. Ale co to *naprawdę* znaczy? Dlaczego powinno mnie obchodzić, czy API jest dobry, czy nie? Trzy słowa.

KRÓTSZY. CZAS. PROGRAMOWANIA.

Dobre API są zwykle łatwiejsze we wdrożeniu i integracji z systemami klienta. Łatwiejszy znaczy lepszy.

Dobre API łączą się ze stronami dla programistów,takimi jak Programmable Web, i usługami, takimi jak IFTTT i Zapier, więc programistom łatwiej jest tworzyć aplikacje i zobaczyć przykłady działania API z innymi aplikacjami.

Ponieważ API są podstawą aplikacji, takim klejem, który je spaja, a zarazem pomostem pomiędzy aplikacjami, im lepszy API, tym lepiej się z nimi buduje. Jeśli spojrzeć na API jako na materiał budowlany, klej i most, można łatwiej zrozumieć, jaka jest rola API w narzędziach marketingowych.

JAK TO SIĘ MA DO KOMUNIKACJI WIELOKANAŁOWEJ?

Po połączeniu API A2P z CRM, systemem obsługi zapytań, systemem automatyzacji sprzedaży, biuletynami, aplikacją mobilną i stroną internetową otrzymujemy wielokanałowy silnik marketingowy. Siła i elastyczność API pozwala klientom wysłać SMS-a z prośbą o wsparcie lub umożliwia firmie przeprowadzenie promocji kuponowej za pośrednictwem aplikacji i strony internetowej, bądź też oferowanie aktualizacji e-mailowych lub dostarczanie kodu PIN do 2FA w SMS-ie albo wiadomości głosowej. Wszystkie te działania obsługiwane są przez API wiadomości.

Bez API A2P nie moglibyśmy zbudować większości dzisiejszych aplikacji. API pozwalają programistom na napisanie jednej (bardzo złożonej) instrukcji, np. jak połączyć się z bramką SMS-ową przez API, i wykorzystywać ją wielokrotnie. Bez API programiści musieliby sami pisać te instrukcje za każdym razem.

JAK ZACZĄĆ?

Zintegrowanie API A2P z aplikacją lub infrastrukturą to zadanie dla programisty, ale zanim projekt trafi do programistów, trzeba zdecydować, co API ma potrafić. A2P polega na angażowaniu klientów na nowe, dynamiczne sposoby. Konsumenci chcą mieć wpływ na to, w jaki sposób firmy się z nimi kontaktują. API wiadomości to sposób na zapewnienie takiego wpływu.

Jest jednak pewien haczyk. Aby działać skutecznie, potrzebny jest solidny API zapewniający łączność e-mailową, SMS-ową, głosową i przez powiadomienia wypychane, a także globalna skala i zasięg za skalę i zasięg obejmujący wszystkie opcje wiadomości na całym świecie. Bez globalnej skali i zasięgu nie można zaoferować nowego rozwiązania umożliwiającego angażowanie klientów. W ten sposób klientów z niektórych części świata uznaje się za ważniejszych, niż klientów z innych miejsc.

Żaden klient nie chce poczuć się nieważny, gdy nie może wysłać SMS-a do firmy ze swojego kraju. Należy zadbać, aby wszyscy klienci czuli, że są w kontakcie i są ważni. API wiadomości A2P firmy Infobip to lider światowy w dziedzinie łączności. Żaden inny usługodawca nie może zaoferować solidnego API, najbardziej bezpośredniej łączności z operatorami w branży i światowej klasy całodobowego wsparcia.

Gdy łączność z klientami ma krytyczne znaczenie dla działalności, tylko najlepszy, najbardziej niezawodny API o największym zasięgu spełni swoje zadanie. Gdy Twoja firma będzie gotowa nawiązać łączność z klientami, API wiadomości firmy Infobip zapewni łączność pomiędzy firmą, klientami i aplikacjami.

ZYSKAJ ŁĄCZNOŚĆ ZE SWOIMI UŻYTKOWNIKAMI PRZEZ NASZ API!

WYPRÓBUJ GO JUŻ DZIŚ

CO DALEJ W TEJ SERII?

Omówiliśmy komunikację wielokanałową (która łączy w jedno wszystkie te technologie), a teraz również API wiadomości A2P. Następnie przejdziemy do omówienia roli SMS-ów w marketingu i tego, co sprzedawcy muszą wiedzieć, aby skutecznie wykorzystywać SMS-y.