WIADOMOŚCI

Technologia, która kryje się za marketingiem SMS-owym: przyśpieszanie wdrażania kampanii

Published on:29 / June / 2015

Często szybkim i skutecznym sposobem dotarcia do odbiorców kampanii marketingowej są wiadomości SMS – bezpośredni i angażujący kanał, który trafia do klientów mobilnych oraz na urządzenia, z którymi klienci nigdy się nie rozstają.

Mimo dobrego pomysłu i właściwie opracowanego projektu kampanii, można natrafić na niespodziewane trudności na etapie jej konfiguracji i wdrożenia.  Profesjonalny dostawca technologii pomoże wówczas pokonać wszelkie problemy.

SMS-y dwukierunkowe angażujące klientów


SMS dwukierunkowy sprawia, że marketing SMS-owy staje się naprawdę interaktywny i skuteczny, poprzez dodanie możliwości wysyłania wiadomości SMS do konsumentów i otrzymywania od nich odpowiedzi. Rozwiązanie to, powszechnie stosowane w programach angażowania klientów, programach lojalnościowych, przy obsłudze klienta oraz w badaniach rynkowych, odznacza się wyjątkowym zasięgiem demograficznym oraz geograficznym.

Komunikacja dwukierunkowa wymaga numeru telefonu komórkowego do wysyłania i otrzymywania wiadomości, który nie jest technicznie powiązany z kartą SIM. Taki numer może być 4-6-cyfrowym krótkim kodem, ograniczonym do danego kraju, bądź długim numerem wirtualnym (VLN), który pozwala otrzymywać SMS-y z całego świata.

Łączność w kampaniach SMS-owych


W obu przypadkach numery przydzielane są przez operatorów sieci komórkowych, a bezpośrednie uzyskanie od nich numerów może być procesem długim i skomplikowanym technicznie. Jednak specjalistyczni dostawcy zapewniają markom i podmiotom prowadzącym kampanie marketingowe dużo łatwiejszą konfigurację techniczną, występując w charakterze jednego punktu łączności z firmami telekomunikacyjnymi.

Firmy te współpracują z operatorami, negocjują zakresy numerów i łączą je ze swoją siecią. Z technicznego punktu widzenia wymaga to dwóch niezbędnych etapów: połączenia z siecią mobilną za pośrednictwem API operatora, z użyciem jednego z protokołów (SMPP, HTTP, UCP, EMI lub inne) oraz konfiguracji bezpiecznego tunelu VPN.

Oba etapy wymagają czasu i wiedzy technicznej wykraczającej poza zakres zwykłej działalności większości marek i podmiotów prowadzących kampanie marketingowe. Szczególnie czasochłonny i trudny w konfiguracji jest element tunelu VPN, który zapewnia jednak odpowiedni poziom bezpieczeństwa, zgodny ze standardami komunikacyjnymi.

Najbardziej czasochłonne są jednak same negocjacje z poszczególnymi operatorami sieci komórkowych. W wielu przypadkach specjalistyczni dostawcy zapewnią specjalistom ds. marketingu najszybsze uzyskanie numeru i przejście od pomysłu do wdrożenia kampanii. Jest to możliwe, ponieważ tacy dostawcy dysponują już relacjami z operatorami sieci komórkowych i odpowiednią wiedzą techniczną.

Globalny zasięg – sprostać wyzwaniu


Po rozwiązaniu problemów logistycznych związanych z łącznością, bezpieczeństwem i innymi wymaganiami technicznymi, można zabrać się za realizację pomysłu na kampanię. Nawet doświadczonym specjalistom ds. marketingu przyda się jednak na tym etapie dodatkowa konsultacja w zakresie zawiłości międzynarodowej komunikacji SMS-owej.

Strefy czasowe, języki, wymagania lokalnych przepisów mogą czasem stanowić wyzwanie, któremu trudno jest sprostać bez bardzo specjalistycznych umiejętności.

Marketing mobilny coraz częściej nie zna granic. W wielu przypadkach główną przeszkodą dla SMS-owych kampanii marketingowych na skalę globalną jest uzyskanie możliwości obsługi SMS-ów i SMS-ów dwukierunkowych w wielu krajach.

W takich przypadkach globalny dostawca usługi SMS może wykorzystać swoje lokalne zasoby, aby zaoferować warunki techniczne do prowadzenia szerszych kampanii z jednego punktu kontaktowego. Tego rodzaju wiedza zapewnia jednak dużo więcej korzyści.

Organy nadzoru telekomunikacyjnego w niektórych krajach wydają licencje na krótkie kody do SMS-ów dwukierunkowych. W takich przypadkach potrzeby jest dostawca, który dysponuje lokalnymi kontaktami i znajomością rynku, która pozwala uzyskać potrzebne numery i zaoszczędzić klientowi wielu wysiłków.

Ponadto przepisy dotyczące marketingu mobilnego i środki ochrony prywatności różnią się w poszczególnych krajach, co ogranicza możliwość wykorzystywania SMS-ów, w szczególności SMS-ów dwukierunkowych, w niektóre dni lub do niektórych celów. Nie są to przeszkody, które można łatwo pokonać, a globalni dostawcy usług SMS dysponują do tego najlepszymi zasobami.

Narzędzia i raporty


Łączność ma kluczowe znaczenie. Doradztwo również się liczy. Specjaliści ds. marketingu potrzebują jednak bezpośrednich narzędzi do zarządzania konwersacjami SMS-owymi, otrzymywania SMS-ów przychodzących od klientów, śledzenia odpowiedzi i przetwarzania danych uzyskanych w wyniku kampanii.

Takie narzędzia zwykle obejmują uzyskanie numeru, konfigurację i doradztwo. W połączeniu usługi te umożliwiają specjalistom ds. marketingu skoncentrowanie wysiłków i zasobów na tworzeniu atrakcyjnych kampanii.