WIADOMOŚCI

Z Chin na świat: Wypożyczanie rowerów bez stacji dokujących

Published on:14 / August / 2017

Czy widzisz ten jaskrawożółty rower? Postawiony w miejscu, w którym nie ma stacji dokującej dla rowerów? Ktoś idzie, wyciąga z kieszeni swój telefon, wpisuje coś i.… bierze rower! Nie martw się, on go nie kradnie, po prostu podąża za trendem, który ogarnia cały kraj. Możesz pomyśleć, że to jakaś skomplikowana blokada lub nowy sposób synchronizacji roweru z telefonem – i technicznie nie byłbyś w błędzie. Ale to nie jest to, co zdarzyło się wewnątrz tego, czego właśnie byłeś świadkiem.

Innowacja wywodzi się z pochodzącej z Chin koncepcji wypożyczalni rowerów bez stacji dokujących, która umożliwia użytkownikom blokowanie, odblokowywanie i korzystanie z rowerów za pomocą aplikacji na smartfony, w dowolnym miejscu i w wyznaczonym sektorze miasta. Rowery stoją samodzielnie, ponieważ nie potrzebują stacji dokujących, co oznacza, że rowerzyści mogą je zabierać i oddawać gdziekolwiek jest im wygodnie. Jasnożółty kolor jest znakiem rozpoznawczym ofo, pierwszej chińskiej firmy zajmującej się wypożyczaniem rowerów, która rozwija swoją działalność poza granice Chin i wprowadza koncepcję do Europy. Ale zacznijmy od początku.

WYPOŻYCZANIE ROWERÓW: Z EUROPY DO CHINY I POWROTEM

Choć wypożyczanie rowerów wywodzi się z Europy, to właśnie w Chinach nastąpił jego najszybszy wzrost i rozwój innowacyjności. Technologia i model biznesowy są tam znacznie bardziej zaawansowane niż jakiegokolwiek systemu na Zachodzie, co obejmuje głównie wpłacenie kaucji jako środka zapobiegającego wandalizmowi i korzystanie z rowerów, które należy zwrócić w wyznaczone miejsce, w którym znajdują się stacje dokujące.

Nawet jeśli model bez stacji dokującej to najnowsza innowacja, wypożyczalnie rowerów rozwijały się od 2011 roku szybciej w chińskich miastach niż gdziekolwiek indziej na świecie. Powody takiego stanu są różne, między innymi głównie trudności z jazdą samochodem po gęsto zaludnionych chińskich miastach. Rowery są praktyczną, tańszą i mniej stresującą opcją w porównaniu z godzinami spędzonymi na oczekiwaniu w olbrzymich korkach samochodowych, nie wspominając nawet o trudnościach z parkowaniem.

Ponadto nie zanieczyszczają, gdyż zanieczyszczenie jest kolejnym dużym wyzwaniem w miastach z tak liczną liczbą mieszkańców, jak Pekin, Szanghaj, czy Shenzhen. Pozytywne efekty korzystania z rowerów na środowisko przyciągają uwagę różnych inicjatyw rządowych, które zapewniają znaczne finansowanie.

APLIKACJA MOBILNA: ZNAJDOWANIE I ODBLOKOWANIE ROWERU BEZ STACJI DOKUJĄCEJ

Koncepcja wybuchła nagle w 2017 roku, a jej rewolucyjny system obejmował wypożyczanie rowerów, które nie wymagają stacji dokujących lub ładujących. Aby móc z nich korzystać, klienci muszą pobrać na swój telefon aplikację umożliwiającą znalezienie najbliższego, dostępnego roweru za pośrednictwem GPS, odblokować i zapłacić za niego skanując kod QR na rowerze oraz zablokować go ponownie po oddaniu roweru w dowolnym miejscu w mieście. Zazwyczaj klienci muszą wpłacić kaucję, a cena za korzystanie z roweru przez pół godziny może wynosić zaledwie 15 centów.

Zdaniem inwestorów, wzrost firm zajmujących się wypożyczaniem rowerów jest nawet szybszy niż w przypadku początków internetowych platform oferujących wspólną jazdę samochodem, czy zamawianie jedzenia. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę, jak trudne staje się dojechanie do wybranego miejsca docelowego w przeludnionym mieście jakimkolwiek pojazdem. Transport publiczny może być dobrze rozwinięty, ale nigdy nie dostaniesz się dzięki niemu dokładnie tam, gdzie chcesz się dostać, tak jak rowerem bez stacji dokującej. Dodatkowo, rower możesz zaparkować dosłownie wszędzie, dlatego są one reklamowane jako rozwiązanie umożliwiające dotarcie do samego celu i są preferowanym wyborem wielu obywateli.

Koncepcja „bez stacji dokującej” jest znacznie skuteczniejszym środkiem zarobienia na usłudze niż dotychczas rozwinięty model zachodni. Wykorzystanie technologii smartfonów zapewnia klientom możliwość łatwej zapłaty za przejażdżkę, a firmom śledzenia swoich rowerów. Wszystko to zmniejsza liczbę kradzieży i aktów wandalizmu oraz umożliwia firmom zajmującym się wypożyczaniem rowerów bez stacji dokujących dalszy, rentowny i przynoszący zyski rozwój.

PRZYKŁAD KONIUNKTURY

Jako jeden z pionierów w tej branży, ofo jest już wartym miliardy dolarów jednorożcemi pierwszą firmą, która rozwija biznes wypożyczania rowerów bez stacji dokujących nie tylko w Chinach, ale także w Europie. Jej aplikacja połączyła ponad 6,5 miliona wypożyczanych rowerów od 2015 roku. Za pośrednictwem aplikacji ofo zarezerwowano w 2017 roku ponad 2 miliardy przejazdów. Pomimo, że większa część działalności firmy znajduje się w Chinach, spółka planuje ekspansję do ponad 20 krajów do końca 2017 roku, po swoim udanym pierwszym wejściu na rynek Cambridge w Wielkiej Brytanii. Konkurencyjne firmy zajmujące się wypożyczaniem rowerów także rozpoczęły poszukiwanie możliwości rozszerzenia swojej działalności na skalę międzynarodową. Dzięki temu największy konkurent ofo, Mobike, z powodzeniem rozwinął swoją działalność wchodząc do Manchesteru w Wielkiej Brytanii i udostępniając 1 000 rowerów na ulicach miasta.

Pomimo swojej popularności i gwałtownego wzrostu, koncepcja boryka się także z problemami. W Chinach jedno z wyzwań związane jest z tym, jak nieregularnie zaparkowane rowery blokują ulice. Ze względu na liczną konkurencję wypożyczalni rowerów, miasta są pełne rowerów i ponieważ użytkownicy mogą je zostawiać w dowolnym miejscu, czasem parkują w niewłaściwy sposób i porzucają, powodując trudności dla pieszych i społeczności zamiast je łagodzić, co było pierwotnym celem całej koncepcji. Zdaniem Voanews.compojawiły się przypadki inicjatyw obywatelskich, takie jak „łowcy rowerów”. Obywatele korzystają z wolnego czasu, aby chodzić po mieście oraz znajdować i zgłaszać nielegalnie zaparkowane rowery. Stało się to na tyle popularne, że zaczęło być uważane grę i rodzaj ćwiczeń w chińskich miastach.

Oczywiście rząd i władze miasta ustalili zasady dotyczące miejsca, w którym należy parkować rowery, a także wysokość mandatów i konfiskatę rowerów w przypadku nieprzestrzegania tych zasad. Rozwiązaniem, które okazało się jeszcze skuteczniejsze, jest współpraca między rządami a nowo powstałymi pionierskimi wypożyczalniami rowerów w celu wspólnego stworzenia najlepszych praktyk dotyczących tej kwestii. Główni gracze, jak ofo, opracowali już systemy samoregulacji swojej floty rowerowej, nagradzając użytkowników, którzy parkują rowery w odpowiednich strefach, tworząc przez to zachętę do właściwego zachowania.

WYZWANIE ZWIĄZANE Z ROZWINIĘCIEM DZIAŁALNOŚCI NA SKALĘ GLOBALNĄ

Jeśli chodzi o ekspansję międzynarodową – rozwinięcie działalności na skalę globalną nie jest łatwe. Firmy takie jak ofo stają przed wieloma wyzwaniami, począwszy od przystosowania się do lokalnych przepisów po zrozumienie i zdobycie lokalnych użytkowników. Ponieważ uwierzytelnianie i identyfikacja użytkownika ma zasadnicze znaczenie dla ograniczenia liczby kradzieży rowerów i aktów wandalizmu, ofo współpracuje z firmą Infobip w celu wykorzystania naszego rozległego i niezawodnego globalnego zasięgu w zakresie weryfikacji 2FAi uwierzytelniania użytkowników rowerów na całym świecie, a także przesyłania wiadomości promocyjnych i krytycznych powiadomień SMS. Natychmiastowe wsparcie techniczne i rozwiązywanie problemów stanowi wartość dodaną dla ofo, jej klientów i jej modelu biznesowego, którego celem jest ekspansja międzynarodowa. W poszukiwania możliwości ułatwienia większej liczbie osób na całym świecie wstąpienia do klubu Yellow Bike, ofo korzysta z usług Infobip polegających na zapewnieniu skutecznych kanałów komunikacji działających w różnych miastach i krajach.

Ponieważ model biznesowy jest zbudowany wokół interakcji telefonów z rowerami, rzetelna i terminowa komunikacja jest koniecznością zarówno dla ofo, jak i jej użytkowników, niezależnie od kraju lub miasta. Rowerzyści nie mogą czekać kilka minut na otrzymanie uwierzytelniania ich wiadomości SMS podczas pobierania i aktywowania swojej aplikacji ofo. Ponadto firma nie może pozwolić sobie, aby krytyczne powiadomienia docierały do użytkowników rowerów z opóźnieniem lub nie docierały wcale.

Idąc dalej, to będzie interesujące zobaczyć, w jaki sposób firmy zajmujące się wypożyczaniem rowerów poszerzą swój portfel kanałów, aby ich usługa stała się jeszcze wygodniejsza i przyjazna dla użytkownika końcowego. Przyjrzenie się jakiemuś rodzaju rozwiązania komunikacji wielokanałowejmoże być kolejnym krokiem, ponieważ firmy takie jak ofo będą podążały w kierunku dostarczania każdemu ze swoich użytkowników odpowiedniego komunikatu, we właściwym czasie i przez preferowany przez użytkownika kanał. To jest to, co klienci w podróży będący fanami urządzeń mobilnych coraz częściej uważają się za ważny element każdej nowoczesnej usługi, z którą korzystają.

MODEL BIZNESOWY WYPOŻYCZALNI BEZ STACJI DOKUJĄCYCH: PRZYSZŁOŚĆ

W felietonie opublikowanym przez chińską firmę konsultingową iResearch, Wang Yijian, wybitny komentator internetowy, zastanawiał się, w jaki sposób te przedsiębiorstwa mogą budować zrównoważoną firmę na bazie przejażdżek po 15 centów. Produkcja każdego roweru kosztuje 600 RMB (87 USD), a do tego dochodzą zwiększające koszty przypadki wandalizmu i nadużycia. Możemy jednak na to spojrzeć z innego punktu widzenia. Oprócz wyraźnych korzyści transportowych w złożonym środowisku miejskim, inteligentne rowery zbierają bardzo cenne dane o dynamice tranzytowej miasta. Najwyraźniej to zwróciło uwagę wielu inwestorów dzięki możliwości uzyskania cennych danych na temat klientów i ich przyzwyczajeń związanych z dojazdami do pracy.

Według magazynu Forbes firmy, takie jak gigant e-biznesu Alibaba w Chinach, są bardzo zainteresowane informacjami o milionach obeznanych z nowoczesnymi technologiami klientów. Informacjami, na których można zarobić. Zhou Wei, założyciel firmy China Creation Ventures, zwraca uwagę na fakt, że usługi związane z wypożyczaniem rowerów bez stacji dokujących mają istotne znaczenie strategiczne dla firm zainteresowanych uzyskiwaniem danych na temat częstych użytkowników.

Wypożyczanie rowerów bez stacji dokujących – proste, szybkie i łatwe w obsłudze, a także rozwiązujące problemy związane z koniecznością pozostawienia roweru w określonym miejsce, a także źródło bezcennych informacji na temat klientów – to kolejny przykład wykorzystania smartfonu i wysokiej koniunktury na technologię mobilną, zwłaszcza w Chinach i ogólnie na wschodzie.

AUTOR – VELID BEGOVIC

Kierownik Regionalny APAC, Infobip

ŁATWO ROZWIŃ SWOJĄ KOMUNIKACJĘ NA SKALĘ GLOBALNĄ

JUŻ DZIŚ ZACZNIJ Z INFOBIP