WIADOMOŚCI

Z kim tworzysz swoje wielokanałowe rozwiązanie?

Published on:22 / March / 2017

Na integrację komunikacji wielokanałowej w Twojej firmie składa się wiele elementów. To nie dzieje się w ciągu jednej nocy. I nie można tego zrobić w pojedynkę. Pytanie brzmi:, kogo potrzebujesz w swoim zespole, aby bezproblemowo wdrożyć projekt?

Zintegrowanie wielokanałowej komunikacji w Twojej firmie to jak budowa zamku. Jest duży. Jest ambitny. I w jego budowę musisz zaangażować całe miasto.

Oto jak my to widzimy.

DARCZYŃCA


W czasach, gdy budowano zamki, odbywało się to z pewnością na życzenie arystokracji, ale często ktoś jeszcze wspierał finansowo całą operację – darczyńca. W komunikacji wielokanałowej to osoba, która kieruje projektem, jako strategicznym priorytetem dla Twojej firmy. Niezależnie od tego, czy jest to kierownik najwyższego szczebla, wiceprezes, czy dyrektor, to osoba, która chce, aby to było zrobione, zrobione dobrze i która musi być zadowolona.

Niektórzy darczyńcy rozumieją, że budowanie zamku zajmuje sporo czasu i na swojej drodze można natknąć się na przeszkody (wojna, głód, zaraza, zwykłe problemy), lecz inni są bardziej bezwzględni. Zrozumienie swojego dobroczyńcy jest kluczem do utrzymania projektu na właściwych torach.

Teraz prace idą dwoma ścieżkami. Jest praca polegająca na budowaniu, a potem praca nad powołaniem do życia. W przypadku projektu wielokanałowej komunikacji istnieje rozgraniczenie pomiędzy techniczną stroną wdrożenia, a marketingową/biznesową stroną procesów pracy, treści, list i realizacji. Zacznijmy najpierw od zagadnień technicznych, gdyż w pierwszej kolejności musisz mieć mury, które potem będziesz ozdabiać.

ARCHITEKT


Architekt to osoba z wizją końcową wybudowanego zamku. To osoba radząca sobie z wszystkimi elementami technicznymi i wymyślająca, jak dopasować te wszystkie części do siebie.

W projekcie wielokanałowej komunikacji oznacza to wymyślenie wszystkich elementów składowych systemu i ich dopasowanie. Rzeczy, które należy uwzględnić w systemach wewnętrznych, dobór odpowiednich narzędzi SaaS, narzędzi komunikacyjnych oraz jak, co i z czym będzie współdziałać. Architekt widzi szerszą perspektywę i wraz z dobroczyńcą zapewnia realizację planów.

Architekt zajmuje się planowaniem i często także pracą, ale jak w przypadku budowy zamku, zarządzanie codziennymi robotami powierza się mistrzowi budowlanemu.

BUDOWNICZY


Budowniczy jest rzemieślnikiem na najwyższym poziomie. Prawdopodobnie ekspertem w zakresie jednego lub dwóch aspektów budynku, ale mającym doświadczenie i wiedzę na temat wszystkich aspektów przekształcania kamieni w budynki. W projektach komunikacji wielokanałowej to starszy programista, który zna swój zespół. Ta osoba jest po części menadżerem projektu i po części rzemieślnikiem. Budowniczy nadzoruje terminową i zgodną z planem realizację prac oraz dysponuje umiejętnościami rozwiązywania napotkanych problemów.

Wszystkie ważne projekty potrzebują mistrza budowlanego. Jeśli masz mało zasobów, czasami architekt i budowniczy to ta sama osoba, ale dysponowanie dwiema osobami pozwala wykorzystać mocne strony każdej z nich. Architekt musi mieć w głowie ogólny obraz, natomiast budowniczy musi zarządzać wszystkimi szczegółami.

Budowniczy otacza się gronem osób wykonujących prace – fachowcami i rzemieślnikami będącymi ekspertami w swoich dziedzinach.

FACHOWCY I RZEMIEŚLNICY


Ktoś musi wykonać prace budowlane. Oczywiście, Budowniczy pobrudzi swoje ręce i teraz i później, ale to właśnie rzesze ekspertów – koderów i programistów z dziedziny KOMUNIKACJI WIELOKANAŁOWEJ – zrealizują projekt. Zadaniem mistrza budowlanego jest zapobieganie temu, aby ludzie upuszczali kamienie na siebie nawzajem i wchodzili sobie w drogę. Osoba pracująca nad podłączeniem CRM nie musi znać szczegółów dotyczących konfiguracji połączenia wiadomości SMS lub głosowych, lecz musi zdawać sobie sprawę, że są też inne osoby i w jaki sposób jej praca łączy się z pracami innych. Jeśli budowniczy dobrze wykonuje swoją pracę, wszystko idzie dobrze. A jeśli nie, masz nieodpowiednio zintegrowany systemy i opóźnienia, gdyż kluczowe części projektu nie zostały ze sobą zsynchronizowane.

Teraz, gdy trwają prace nad budynkiem, jest czas na dodanie ostatnich poprawek, które zamienią gigantyczny kamienny budynek w dzieło sztuki. Pierwszą osobą, która to zrobi, jest wizjoner.

WIZJONER


Wizjoner jest zwykle osobą odpowiedzialną za marketing lub sukces klienta, która wraz z dobroczyńcą i architektem, widzi potencjał wielokanałowej komunikacji w zakresie poprawy, jeśli nie zrewolucjonizowania, działalności. Jeśli architekt jest reszką, to wizjoner orłem jednej monety. Wizjoner widzi potrzeby biznesowe wielokanałowego systemu i przekazuje te wymagania architektowi. Nie jest dobre dla wizjonera, jeśli w planach architekta nie uwzględniono możliwości przejścia w trybie awaryjnym na e-mail, przy uruchamianiu kampanii SMS.

Podobnie jak architekt, wizjoner ma przed oczami szerszą prspektywę. Jak wszystkie elementy pasują do siebie. Jak działy sprzedaży, marketingu i sukcesu klienta mogą korzystać z wielokanałowej komunikacji. Wizjoner musi zjednać sobie wieśniaków, aby mogli zobaczyć, jak niesamowite rzeczy będzie można zrobić, gdy będzie istnieć jeden obraz komunikacji klientem, gdy możesz segmentować klientów i dostosowywać do nich przekazywane komunikaty, nie tylko słowa, ale także kanały.

To ciężka praca, ale wizjoner potrafić to zrobić. Architekt pomoże pokazując kawałki i części systemu, aby kusić każdego tym, co będzie później. Podobnie jak architekt budowniczy, wizjoner współpracuje z kimś, kto przemienia wizję w coś namacalnego. Tą osobą jest bard.

BARD


W przeszłości bard był nie tylko wszechstronnym artystą, lecz także przekazicielem informacji i dostarczycielem wieści. W tym przypadku bard tworzy obieg informacji i komunikatów dla klientów. Bard bierze plany wizjonera i przekształca je w historie i opowieści, które angażują klientów i osiągają cele biznesowe.

Bez barda system prawdopodobnie by istniał, lecz nie byłoby nic widać. Byłby jak zamek bez rozrywki, bez pieśni i tańców. Z pewnością byłby to piękny budynek, lecz bez historii.

Bard nie jest jedyną osobą, z którą współpracuje wizjoner. Wizjoner potrzebuje także więcej ludzi do pomocy przy powoływaniu wielokanałowego zamku do życia.

DORADCA


Doradca to nie ktoś, z kim wizjoner rozmawia dopiero wtedy, projekt napotyka problemy. Nie, doradca udziela porad prawnych. Tak, prawnik. Niezależnie od tego, z jakiej części świata jesteś, istnieją zasady wysyłania wiadomości e-mail, tekstowych i dzwonienia do ludzi. Musisz znać te zasady i zapewnić ich przestrzeganie.

I tyle. Kropka.

Teraz, gdy doradca chce zatwierdzić wszystko, co Twój bard napisze, to bitwa, w której ten bard nie może Ci pomóc. Przykro nam.

CECH KUPIECKI


Cech kupiecki (czyli dział sprzedaży) odpowiada za relacje z ludźmi zanim staną się klientami. Cech nie chce spartolenia transakcji przez wysłanie wiadomości w złym czasie i do niewłaściwego odbiorcy. Wizjoner musi współpracować z cechem, aby zapewnić wysłanie odpowiednich wiadomości do odpowiednich ludzi w odpowiednim czasie.

Cech poprosi wizjonera i barda o słowa, które przyciągną potencjalnych klientów. Co, oczywiście, z przyjemnością zrobią. Jeśli wykona właściwą robotę, cech może być najsilniejszym sprzymierzeńcem wizjonera we wprowadzeniu planu wielokanałowej komunikacji w życie. Cech chce, aby ludzie wiedzieli o wszystkich niesamowitych rzeczach, które mają do zaoferowania. Chcą, aby wiadomość rozeszła się możliwie jak najszerzej i najdalej. Czy jest lepszy sposób, aby zapewnić, by członkowie cechu mogli korzystać z wiadomości e-mail i SMS oraz czatu do pielęgnowania relacji z potencjalnymi klientami?

Dokładnie.

PASTOR


Pastor pomaga wizjonerowi zjednać sobie resztę wioski. Wielokanałowa komunikacja jest ambitnym przedsięwzięciem. Oni staną się krytykami. To będą ludzie, którzy mówią, że środki można lepiej wydać w inny sposób. Zastanawiający się, dlaczego ich dział musi się zintegrować z systemem. „Chcemy rozmawiać z naszymi klientami tak, jak mamy na to ochotę. Nie mówcie nam jak powinniśmy to robić”. Brzmi znajomo?

Pastor i wizjoner działają jako mistrzowie w organizacji w zakresie marketingu wielokanałowego. Zwykle pastorem jest osoba znająca się na marketingu, rozwoju i biznesie. Potrafi przełożyć wizję na coś, co każdy może popierać. Nie jest to łatwe zadanie, ale wyniki są świetne.

TAK, TO WYMAGA ZAANGAŻOWANIA CAŁEJ WIOSKI


Każdy duży projekt informatyczno-marketingowy naprawdę wygląda jak budowa zamku. Jest dużo planowania. Jest wiele grup interesu. I czasami wydaje się, że nigdy nie zostanie ukończony. Jednak, gdy myślisz o tych wszystkich rolach do odegrania przez ludzi w Twoim projekcie i znalezieniu odpowiednich ludzi, którzy je odegrają, projekt zakończy się powodzeniem.

GDY BĘDZIESZ GOTOWY DO BUDOWY SWOJEGO WIELOKANAŁOWEGO ZAMKU, SŁUŻYMY POMOCĄ.

DOWIEDZ SIĘ, JAK MOŻEMY CI POMÓC